Kaffe med mjölk av Ella-Maria Nutti

 

Kaffe med mjölk är Ella-Maria Nuttis debutroman, som skildrar en trasig mor och dotter-relation. Samtidigt har mamman, Agneta, något viktigt att berätta: hon är sjuk i cancer och kommer att dö. Men att berätta är svårt, speciellt när avståndet till dottern känns längre än någonsin. 

Tack Wahlström & Widstrand och Ella-Maria Nutti för boken!

 

Den här boken har fått mycket hype i sociala medier och jag blir alltid nervös inför läsningen då. Många läsupplevelser har känts som en besvikelse för att jag hört så mycket gott om böckerna. Den här gången hade jag också hört mycket gott, men; Kaffe med mjölk lever upp till mina förväntningar. Det är en mycket fin debut som skildrar det som är svårt att ta på och svårt att beskriva.


Något jag verkligen uppskattar med boken är att den dels skildrar Agnetas perspektiv men samtidigt har ett större utifrånperspektiv på både modern och dottern. Det gör att boken känns ärlig, att man får se båda sidor av myntet. Det får boken att växa. Jag tror att ett skildrande av enbart mammans, eller dotterns, perspektiv inte hade gett en helhetskänsla av relationen. 

 

Språket är också något jag uppskattar. Det är avskalat och jordnära, vilket passar bra överens med bokens tema. Hela boken blir trovärdig och ger en bild av hur livet kan vara. Boken känns förtätad och sammanhållen, den är precis lagom lång för att matcha innehållet. Och för att man ska kunna läsa den i en sittning!

 

Betyg: 4/5
Förlag: Wahlström & Widstrand
Språk: Svenska
Sidor: 192
ISBN: 9789146237464

Allmänt | |
Upp