Där kräftorna sjunger av Delia Owens

 
Där kräftorna sjunger handlar om Kia som lever ensam och som kallas för ”Träskflickan” av den lilla stadens invånare. Länge har det spridits rykten om henne som lever själv i samspel med naturen; att hon är en konstig person, och när en populär quarterback hittas död blir hon direkt misstänkt i mordutredningen.

Den här boken har verkligen blivit hypad och fått mycket fina omdömen. I bokhandeln där jag jobbar har boken legat på topplistan som den mest sålda boken många månader i rad (nu över ett halvår). Och det finns något i den som verkligen är tilltalande: de fina miljöbeskrivningarna och känslan av att leva med naturen som främsta granne.

Jag har ändå lite svårt för boken. Det kan vara ett klassiskt fall av för höga förväntningar. Men jag tycker att de parallella spåren i boken gör den rörig och att den är rätt förutsägbar med en stor dos klyschighet. Det är många småsaker med boken som inte faller mig i smaken, som hur taffliga dialogerna känns skrivna, och på det hela taget blir boken svag.

Den är inte utan sina fördelar (miljöbeskrivningar med mera) men på det hela taget lever den inte upp till hypen, för min del åtminstone.

Betyg: 2/5
Förlag: Bokförlaget Forum
Språk: Svenska
Översättare: Cecilia Berglund Barklem
Sidor: 369
ISBN: 9789137154831
Allmänt | |
Upp