Nuckans hjärtespalt av Malin Lindroth

 

När boken Nuckan utkom för några år sedan satte den fingret på en tystnad som rått länge. Den handlade om livet som ofrivilligt ensam. Det var en erfarenhetsbaserad bok, den ville berätta om erfarenheten av att vara ofrivilligt ensam. I nyutgivna Nuckans hjärtespalt sätts istället en fiktiv nucka i arbete - hon tar sig an frågor från hjärtespalter och blir en ny sorts relationsrådgivare.  

Jag tyckte Nuckan var oerhört bra och klok och jag blev inte besviken på denna systerbok. Frågorna som Nuckan väljer att besvara känns aktuella, och svaren är radikala, innerliga och ibland upprörda. Texten är väldigt vass, den känns genomarbetad och rak. Djupt mänsklig och nära. Det är svårt att värja sig! 

Nuckans hjärtespalt är uppfriskande läsning som ifrågasätter det vi ser som självklart. Boken är kort och koncis, men rymmer mycket. Jag sträckläste den, det var svårt att låta bli! Min enda riktiga motsättning är att jag tycker att boken är för kort - jag vill ha mer av den. Jag ser fram emot vad Nuckan ska hitta på härnäst, för jag hoppas verkligen att hon kommer tillbaka. 

Betyg: 4/5
Förlag: Norstedts 
Språk: Svenska
Sidor: 103
ISBN: 9789113116303

Allmänt | |
Upp