Bröd och mjölk av Karolina Ramqvist

 
Bröd och mjölk, en av vårens stora snackisar, handlar om mat på olika sätt. Hur mat kan vara något som binder människor samman, hur kärleken till maten kan vara viktig men också hur mat kan bli ett beroende eller missbruk. Bröd och mjölk handlar om kvinnor i fyra generationer och matens innebörd för dem och deras relationer.

Detta är den första Karolina Ramqvist jag läser! Jag blev inte besviken. Språket är avskalat och osentimentalt även när det handlar om djupt sentimentala minnen. Det är bitvis filosofiskt men oftast vardagsnära och språket är rakt och ärligt.

Handlingen i boken tar inte särskilt mycket plats, men jag gillar det långsamma och vördnadsfulla när minnena och känslorna tillåts ta stor plats. Det vaggar in en i boken och det blir i det närmaste en tillståndsskildring, även om det absolut finns en dramatisk kurva i boken.

Det som först är kärlek till maten utvecklas till ett beroende och jag tycker, precis som min Goodreads-vän karenina.se , att det är så befriande att läsa en bok om ätstörningar där det fokuseras på relationen till maten snarare än kroppen. Någon sådan bok har jag inte läst förut.

Bitvis tyckte jag att boken var lite oproportionerlig, vissa passager fick för lite utrymme medan andra fick för stort. Men det kan jag inte gå in på utan att spoila något i denna fantastiska bok. Ni får läsa den själva helt enkelt!

Betyg: 4/5
Förlag: Norstedts
Språk: Svenska
Sidor: 332
ISBN: 9789113112237
Allmänt | |
Upp