Babetta av Nina Wähä


Babetta handlar om Katja och Lou som är bästa vänner. De träffades på teaterlinjen och Lou slog senare igenom som filmstjärna. Inte Katja. En sommar blir Katja bjuden hem till Lou, som bor flådigt i Frankrike med stor pool och storslagna fester. Katja åker dit, men snart börjar märkliga saker hända.

Jag tyckte mycket om Testamente av Nina Wähä, som blev Augustnominerad häromåret och element som gjorde Testamente så bra återfinns också i Babetta. Framförallt är det känslan för stämning, när man läser sugs man in i en febrig sommar. Man blir, som Katja, en utifrånblick på det livet. Det är de träffsäkra miljöbeskrivningarna som gör att jag är kvar i världen även när jag inte läser boken. Stämningen i boken gör att den blir en bladvändare. Skrivarglädjen som finns i Testamente finns också här, det leks med ord och upprepningar och tankar som snårar sig, vilket får berättarrösten att kännas trovärdig.

Katja och Lou, bokens huvudpersoner vars vänskapsrelation står i fokus i boken, känns dock inte som vänner på riktigt. Jag kommer på mig själv med att tänka att det snarare är så att berättaren Katja har en hang-up på Lou, en besatthet som rymmer lite kärlek men främst avundsjuka och förakt. Jag gillar när vänskap får ta plats i böcker men här kändes relationen ytlig och ambivalent, och det kändes inte som att det var författarens avsikt. Jag köpte inte att de skulle vara vänner på det sättet som Wähä vill skriva fram.

Boken är suggestiv men vissa saker får mig att stanna upp. Halvmysko kommatering som ska få boken att låta mer som faktiska tankar hackar upp läsningen. Användandet av engelska uttryck kan jag förstå har sitt syfte i boken, men det gör den också svårare att läsa. Det är synd, för det suggestiva och febriga i boken har absolut något, men jag dras ibland tillbaka till verkligheten på grund av de här grejerna.

Känslan efter läsning är ändå att Wähä är en mycket kompetent författare, som hittar stilar för sina böcker (gillar exempelvis hur filmen får ta stor plats i boken). Det blev inte fullpott denna gång men jag vet att jag kommer kasta mig över nästa bok hon skriver.

Betyg: 3/5
Förlag: Norstedts
Språk: Svenska
Sidor: 328
ISBN: 9789113119496
Allmänt | |
Upp