6 juni och solen av Elis Monteverde Burrau


Tack Modernista för boken!

6 juni och solen är Elis Monteverde Burraus senaste diktsamling, den första utgiven på Modernista, som innehåller över 250 dikter om allt och inget, där vissa dikter sträcker sig över sidor och vissa dikter är sin titel.

Det här är den femte boken jag läser av Elis Monteverde Burrau, den tredje diktsamlingen. Jag är förtjust i sättet han skriver på, det finns en egen ton och dikterna spänner mellan högt och lågt - mellan gravallvar och lågt hängande frukt. Sättet han skriver på är absolut inspirerat av alternative literature-författarna. Dikterna är ofta anekdotiska, ibland lite väl så, men även om de för det mesta utgår från den egna upplevelsen finns det lager i dem.

Dikternas stora behållning är dels deras humor, men också deras självmedvetenhet - hur de kan prata med sig själva angående stavning och skriva ut poängen med själva dikten istället för att gömma undan den. Det är uppfriskande med sådan poesi. Den kan förstås se ”lättare” ut att skriva men jag har inte läst någon annan som lyckas med den här typen av poesi på samma goda sätt som Elis Monteverde Burrau.

Om jag jämför 6 juni och solen med de två tidigare diktsamlingar jag läst av honom så behöver jag nog säga att den här samlingen saknar de där klockrena dikterna som de andra samlingarna hade. Men den här samlingen är intressant för att den är som ett monument - över 250 dikter som tillsammans bildar en väv av åsikter, kommentarer, funderingar och bara allmänna lekar med ord. Rolig att läsa!

Betyg: 4 av 5
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Sidor: 303
ISBN: 9789178937868
 
Allmänt | |
Upp