I går av Ágota Kristóf


I går handlar om Sandor, som lever ett mycket inrutat liv och arbetar på fabrik. Varje lördag träffar han Yolande, en kvinna han inte är särskilt förtjust i. Den tid han har över tänker han istället på Line, den perfekta kvinnan. Och en morgon är det Line, den riktiga Line, som sitter på bussen. Hon dyker upp från hans förflutna och ställer hans liv på ända.

Jag har velat läsa Kristóf länge, särskilt efter att ha läst allt gott om hennes böcker i sociala medier, framförallt Analfabeten och Den stora skrivboken. I går är en helt fantastisk bok som fångade mig redan vid första sidan. Det är en kort bok, den klockar in på 100 sidor och det är alltid imponerande med böcker som inom det korta spannet lyckas förmedla en hel värld och ett handlingsförlopp det är omöjligt att slita sig från. För den här boken var omöjlig att slita sig från.

Den sjuder av skrivarglädje och har ett gnistrande språk, det är kargt men oerhört levande. Jag tänkte hela tiden på hur effektfullt skriven den är, hur den kan säga så mycket med så enkla medel. Hur den kan vara fåordig, både i längden på boken men också i sina beskrivningar, men ändå säga mer än mycket annat jag läser. En riktigt, riktigt bra bok.

Nu ser jag fram emot att läsa allt av Ágota Kristóf! Halvvägs genom Den stora skrivboken och jag känner redan att det är ett till toppbetyg spikat där.

Betyg: 5 av 5
Förlag: Wahlström & Widstrand
Språk: Svenska
Översättare: Marianne Tufvesson
Sidor: 98
ISBN: 9789146236252
 
Allmänt | |
Upp