Eufori: En roman om Sylvia Plath av Elin Cullhed

 
Eufori är en så kallad litterär fantasi om Sylvia Plaths sista år i livet. Den vann i år Augustpriset för bästa svenska skönlitterära bok. Framförallt är det en relationsskildring och en skildring av att vara mamma, men texten centreras också mycket kring Plaths skrivande och psykiska hälsa.

Även om jag läste den här boken med behållning så tror jag att jag hade för höga förväntningar på den. Det blir lätt så med snackisar! Romanen är skickligt skriven och är verkligen ett djupdyk i karaktären Sylvias sista år. Om man är intresserad av författaren eller det skrivande livet är den mycket läsvärd. Vad jag kunde haka upp mig på var skildringen av Sylvias psykiska hälsa och hur den yttrade sig i språket. Det var mycket utsvävningar i språket, partier som var skrivna med bara stora bokstäver etc och det gjorde för mig läsningen lite ryckig. Det hackiga och lite maniska i språket var förstås där med mening men för mig stannade det upp läsningen.

Med det sagt så kändes researchen gedigen och man kunde känna när man läste boken hur mycket kärlek som är nerlagd i den. Jag lyssnade på en pod med Elin Cullhed och hon verkar ha tagit uppdraget att skriva en roman om Sylvia Plath på största allvar. Ett intressant tillägg till det som finns skildrat om Sylvia Plaths liv, solklart!

Betyg: 3/5
Förlag: Wahlström & Widstrand
Språk: Svenska
Sidor: 293
ISBN: 9789146237303
Allmänt | |
Upp