Mellan oss av Sandra Beijer


Minna ska börja högstadiet och tänker att allt ska bli annorlunda - hon ska bli mer populär. När hon börjat på högstadiet blir hon vän med den tillbakadragna Elin och den mer utlevande Milou, och de delar alla tre samma ambition om att klättra i status. Högstadiet har alltjämt mer komplicerade regler än vad de hade räknat med, och det dröjer inte länge förrän de är i botten av hierarkin. 

Det här är det första jag läser av Sandra Beijer, köpte boken lite spontant på bokmässan för att den är så snygg (Sara R Acedo är som vi alla vet ett geni) och för att jag sett den mycket här på bokinsta på det senaste. Min förväntning var att det skulle vara en vackert skriven bok. Det var det verkligen. Förvisso kanske inte riktigt ett språk som en 12/13-åring skulle ha, men det var så många fina formuleringar att jag delvis kunde ha överseende. 

Det jag gillar med boken är att den förmedlar så starka känslor. Känslor av kyla (huvudkaraktären känner ofta kyla), ensamhet och att inte riktigt passa in. Men också fina skildringar av vänskap. Boken är alltså inte så driven av dess handling eller ens dess karaktärer, utan snarare den stämning som boken ska förmedla. Jag kunde ibland känna att boken saknade sting och ville ha mer driv, men det är också en kul omväxling att inte alltid läsa böcker som är så storydrivna. Boken kändes liksom lugn och stillsam, och det var mysigt att läsa om Minnas intresse för rymden och hennes problem i livet. 

Det här var en välskriven bok som gick snabbt att läsa, men det var inget mästerverk, enligt min mening. Är alltjämt sugen på att läsa något mer av Sandra Beijer för att se hur det landar hos mig! 

Betyg: 3 av 5
Förlag: Natur & kultur. 
Språk: Svenska
Sidor: 181
ISBN: 9789127163119
Bokrecension | |
Upp