Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling

 
Kapitulera omedelbart eller dö handlar om de två högstadietjejerna Mary och Lovely, som står väldigt nära varandra. I princip allt de säger till varandra har någon form av intern betydelse som omvärlden inte förstår, de är som i symbios med varandra. De orienterar sig genom ett liv kantat av personer som Danne och Serhat, killarna med mobbarattityd i klassen, Vanessa Partyprinsessa som proklamerar att Lovely är sjuk i huvudet samt Göran, Marys mammas nya kille som de båda tycker är äcklig. 

Det här var en omläsning för mig. Faktum är att jag läste den här boken flera gånger när jag gick på högstadiet, och att det var en viktig bok just då. Därför var det så roligt att återvända till den och läsa om, många år senare (ja, jag ska ta itu med mina recensionsexemplar också). 

Boken är speciellt skriven, det är mycket meningar på engelska och mycket som är skrivet i caps med referenser och liknande. Det är kul, för det känns som att man verkligen kommer karaktärerna in på livet, man lever dem genom texten för att de är så egna och egenheten presenteras på ett så bra sätt. 

Jag var lite rädd att jag skulle tycka mindre om den när jag återvände till denna, att jag skulle tycka den var för konstig. Det verkar trots allt vara en del som inte förstår grejen med den. Men den här boken talar verkligen till mig, den är så rolig att läsa och så underfundig och så smart! 

Om man är i höstadieåldern, finns det en god chans att man älskar den här boken. Den var min litterära snuttefilt. Hoppas den fortfarande kan bli det åt andra! 

Betyg: 5 av 5
Förlag: Rabén & Sjögren
Språk: Svenska
Sidor: 236
ISBN:  9789129675603
Bokrecension | |
Upp