Välsignelser av Caroline Albertine Minor


Stort tack till Wahlström och Widstrand för recensionsexemplaret! 

Välsignelser är en novellsamling på sju noveller som handlar om sorg och förlust, men också om vänskap. Vi får följa en mamma som mister sin man när han drabbas av minnesförlust, en dotter som begår självmord, en annan som ignoreras av sin döende far. 

Ett par av novellerna hänger samman och den avspeglar i någon mån också författarens eget liv. Välsignelsers bästa novell är den som handlar om en ung kvinna som flyttar in hos sin pappa som håller på att dö. Han har negligerat henne hela hennes liv, och fortsätter att göra så på sin dödsbädd. Kanske är detta något som smittar av sig, för hon tycks inte bry sig så mycket om att ta hand om honom heller. 

Jag gillar att läsa noveller, både separata noveller och novellsamlingar, på sina olika vis. Det här var en bra novellsamling som var fint skriven. Den behandlade tunga teman utan att vara jobbig att läsa och fastän jag bara tänkte läsa en eller två noveller så dröjde det inte länge förrän jag läst dem allihop. Det är ett bra betyg! 

Allt som allt uppskattade jag novellsamlingen men det var ett par av novellerna som inte stod ut och som jag kommer glömma bort. Men ett par av dem var riktigt bra. Fina skildringar av livets svåraste stunder. En läsning jag uppskattade. 

Betyg: 3,5 av 5
Förlag: Wahlström och Widstrand  
Språk: Svenska
Översättare: Johanne Lykke Holm
Sidor: 202
ISBN: 9789146235385
Bokrecension | |
Upp