Pow wow av Tommy Orange

 

Stort tack till Polaris för recensionsexemplaret!

Pow wowen I Oakland är ett stort evenemang som många är påväg till. Det är en stor sammankomst för native americans och under bokens gång får vi följa inte mindre än tolv personers anknytning till pow wow. 

Vi får bland annat följa en nykter Jacquie Red Feather som försöker hitta tillbaka till familjen som hon lämnat. Edwin som letar efter sin riktiga pappa. Opal Viola Victoria Bear Shield är där för att se Orvil dansa. 

Jag måste säga att jag hade jättehöga förväntningar på den här boken. Och jag är så glad att jag inte blev besviken. Jag ÄLSKADE att det är så många (tolv) berättarröster i boken och att det är så fina och genomtänka porträtt av de olika karaktärerna. Varje karaktär är verkligen unik och man får sina favoriter. Kapitlen blir kortare allt eftersom intrigen tätnar i boken och det är riktigt snyggt skrivet. För den delen är hela boken snyggt skriven, det är en jättebra blandning av story-drivenhet och passager med mycket poetiskt värde. 

Det här är inte en bok man ska hafsa sig igenom och jag kanske läste den lite snabbare än jag borde ha gjort MEN det positiva med det är ju att jag kan läsa om den i framtiden då och upptäcka nya saker! Den här boken var verkligen superbra och jag vill rekommendera den till ALLA, den behandlar viktiga teman och kändes härligt meningsfull. Wow! Tips! 

Betyg: 4,5 av 5
Förlag: Bokförlaget Polaris
Språk: Svenska
Översättare: Eva Åsefeldt 
Sidor: 300
ISBN: 9789188647603

Bokrecension | |
Upp