Allt jag fått lära mig av Tara Westover

 

Tara Westover har växt upp i Idaho i en familj med sex syskon. De är en familj av mormoner och survivalists och är helt avskärmade från samhället. De har inte födelsebevis då de fötts hemma och de har inte fått gå i skolan. Blir man sjuk åker man inte till sjukhuset och saker som vaccination är det inte frågan om. Hon vet inte vad Förintelsen är och hon har aldrig hört talas om Martin Luther King. 

Tara inser att hennes väg från gården är genom utbildning. Hon skaffar en mattebok och försöker lära sig själv att räkna. Med hjälp av högskoleprovet ska hon ta sig in på universitetet och vidare ut i världen. Allt jag fått lära mig är hennes historia om hur hon tog sig från gården och blev en toppstudent. 

Så kul att äntligen få läsa den här boken! Förväntningarna var skyhöga när den både har varit internationell bästsäljare, legat etta på Barack Obamas sommarläslista och översatts till mängder med språk. Jag blev inte besviken. Det är en häpnadsväckande historia och det var svårt att lägga ner den. 

Det enda jag hade önskat från den är att den skulle ha handlat mer om hennes utbildning. Det var lite det jag hade väntat mig. Men jag gillade hur den var skriven, den skildrade extrema familjeförhållanden på ett tillgängligt sätt. Det var coolt att läsa om hur hon genom allt alltid stått så stark. Kan verkligen rekommendera denna bok varmt till alla, det är en riktigt bra läsning. En av årets bästa böcker hittills! 

Betyg: 4,5 av 5
Förlag: Natur och kultur 
Språk: Svenska
Översättare: Peter Staffansson
ISBN: 9789127150898
Bokrecension | |
Upp