Min älskade älskling av Gabriel Tallent

 
Stort tack till Bokförlaget Polaris för recensionsexemplaret! 
 

Turtle Alveston är en modig tonåring. Hon kan skogarna där hon bor bättre än någon annan och där är det hon som bestämmer. Hemma bestämmer hennes pappa, Martin, en mycket plågad man. Skolan är Turtles enda egentliga kontakt med omvärlden. 

En dag lär Turtle känna Jacob. Han verkar vara allt hon inte är. Han har lätt för att skratta och bor fint. Han får Turtle att inse att livet med fadern är ohållbart och hon börjar drömma om något annat. Det här är en berättelse om en flicka som kämpar för att få sitt liv tillbaka. 

Det här var en speciell bok. Den var ömsom väldigt tung, ömsom väldigt mysig. Den fick en ibland att längta till skogarna längs norra Kaliforniens kust, och ibland att frukta dem. Det var starka kontraster i boken, vilket jag tycker är kul att läsa. Det visar ofta på stor skicklighet från författarens sida. Och visst var den finstämd. Även om den stundom behandlar brutala ämnen så var den ganska lågmäld i sättet den är skriven på. 

Jag tyckte att det här var en bra bok, det var en underhållande läsning. Bitvis var den dock lite seg och vissa partier hade med fördel kunnat strykas eller haft lite bättre tempo. Men överlag var det en bok med karaktärer som kommer stanna kvar hos en efter läsningen, en bok som jag förmodligen skulle kunna tänka mig att läsa om i framtiden. Framförallt så var det en bok jag vill rekommendera, för sin suggestivitet och sitt behagliga mörker. 

Betyg: 3,5 av 5
Förlag: Bokförlaget Polaris
Sidor: 437
Språk: Svenska
Översättare: Cecilia Berglund Barklem
ISBN: 9789177950233

Bokrecension | |
Upp