Darling River av Sara Stridsberg


Darling River är en bok uppdelad i fem delar: Darling River (Lo), Den dödas bok (Dolores), ur moderkartan, Jardin des Plantes och ENCYKLOPEDI. 

Den handlar dels om Dolores Haze som färdas genom femtiotalets Amerika, Lo som natt efter natt åker med sin far längsmed vägarna i en Buick och möter sina älskare vid Darling River, en vetenskapsman som utför experiment på en apa i Paris och desperat försöker få henne att teckna i sin bur och en slutligen en kvinna som lämnat allt och lever i Svarta Havets turistmiljöer. 

Sara Stridsberg skriver som vanligt briljant och även om den var lite seg att komma in i till en början, så plöjer man den när man väl har börjat. Det går rasande fort och det beror nog delvis på att den är uppdelad i så många olika delar och därför aldrig hinner bli tråkig. 

Jag kommer dock på mig själv medan jag sitter och är imponerad över språket med att jag egentligen inte förstår vad boken handlar om. Den har ett stort poetiskt värde och fastän den har ett driv så finns det inte mycket röd tråd inte några egentliga händelser. Jag tror att jag tyckt om den mer ifall den hade haft det. Den känns även stundom som en mindre bra version av Drömfakulteten. Men det är ändå en väldigt läsvärd bok, Sara Stridsberg skriver bättre än de flesta och det är bra underhållning. 

Betyg: 3 av 5
Förlag: Bonnier Pocket
Språk: Svenska
Sidor: 328
ISBN: 9789174297348
Bokrecension | |
Upp