Popsugar Reading Challenge 2019

Jag har bestämt mig för att genomföra Popsugar's Reading Challenge år 2019. Det går ut på att läsa 40 böcker under olika teman under årets gång. Därtill finns det 10 lite mer avancerade teman, om man känner för det. Jag tänkte nöja mig med de 40 standardtemana, så jag har tid att läsa recensionsexemplar och en del nya böcker också. Nedan lägger jag in årets lista för Popsugar Reading Challenge 2019.
 
 
Jag har inte helt bestämt vad jag ska läsa under varje tema och det kommer säkerligen ändra sig under resans gång men jag har ett preliminärt utkast som kommer här. Jag har försökt göra en blandning av svenska och internationella författare.
 

1)    En bok som blir film 2019

Kvinnan i fönstret av AJ Finn

2)    En bok som gör dig nostalgisk

Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling Torpenberg 

3)    En bok som är skriven av en musiker

Vad var det jag sa? av Emil Jensen

4)    En bok du tycker borde filmatiseras

Ett litet liv av Hanya Yanagihara 

5)    En bok med minst en miljon ratings på Goodreads

1984 av George Orwell 

6)    En bok med en planta i titeln eller på omslaget

Ormen från Essex av Sarah Perry 

7)    Läs om en favoritbok

Harry Potter och dödsrelikerna av J.K. Rowling 

8)    En bok om en hobby

Fangirl av Rainbow Rowell

9)    En bok som du hade tänkt läsa 2018

Normal People av Sally Rooney  

10)  En bok med ”pop”, ”sugar/socker” eller ”challenge/utmaning” i titeln

11)  En bok med ett klädesplagg eller accessoar på omslaget

Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid

12)  En bok inspirerad av mytologi, legender eller folksagor

The Song of Achilles av Madeline Miller 

13)  En bok som blivit publicerat postumt

Processen av Franz Kafka 

14) En bok du sett någon läsa på film eller tv

Death in the Clouds av Agatha Christie

15)  En bok som är en återberättelse av en klassiker

Circe av Madeline Miller

16)  En bok med en fråga i titeln

Vem ska trösta knyttet? av Tove Jansson

17)  En bok som utspelar sig på ett universitet/högskola

Maken av Gun-Britt Sundström

18)  En bok om någon med superkrafter

Aprilhäxan av Majgull Axelsson

19)  En bok berättad utifrån flera perspektiv

Stanna hos mig av Ayobami Adebayo

20)  En bok som utspelar sig i rymden

2001 – en rymdodyssé av Arthur C. Clarke 

21)  En bok av två kvinnliga författare

Stay Sexy and Don't Get Murdered - The Definitive How-to Guide av Karen Kilgariff and Georgia Hardstark

22)  En bok med en titel som innehåller orden ”salty/salt”, ”sweet/söt”, ”bitter” eller ”spicy/kryddig”

Bitterfittan av Maria Sveland

23)  En bok som utspelar sig i Skandinavien

Just nu är jag här av Isabelle Ståhl

24)  En bok vars handling utspelas under en dag

Mrs. Dalloway av Virginia Woolf

25)  En debutroman

Händelsehorisonten av Balsam Karam 

26)  En bok som är publicerad 2019

Välsignelser av Caroline Albertine Minor 

27)  En bok där en varelse som är utdöd eller en fantasivarelse kan återfinnas

Havsmannen av Carl-Johan Vallgren

28)  En bok som en kändis du beundrar rekommenderar

After the Parade av Lori Ostlund

29)  En bok med ”love/kärlek” i titeln

Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren 

30)  En bok där en amatördektektiv förekommer

31)  En bok som handlar om en familj

Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari

32)  En bok skriven av en författare från Asien, Afrika eller Sydamerika

Americanah av Chimamamande Ngozi Adichie 

33)  En bok vara titel innehåller ett stjärntecken eller en astrologiterm

Zodiac av Robert Graysmith

34)  En bok som innehåller ett bröllop

Min fantastiska väninna av Elena Ferrante 

35)  En bok av en författare vars för- och efternamn börjar med samma bokstav

Kärlekens Antarktis av Sara Stridsberg

36)  En spökhistoria

A Christmas Carol av Charles Dickens 

37)  En bok vara titel består av två ord

Darling River av Sara Stridsberg

38)  En roman baserad på en sann historia

Innan ni tog oss av Lisa Wingate

39)  En bok som handlar om någon typ av gåta eller spel

Tärningsspelaren av Luke Rhinehart

40)  Din favoritutmaning från en tidigare Popsugar Reading Challenge

Pulitzer Prize Winner – Ljuset vi inte ser av Anothony Doerr

Det ska bli väldigt roligt att testa på denna utmaning för första gången och jag hoppas att det går vägen. Lyckligtvis har jag redan cirka hälften av böckerna och så kan jag köpa eller ännu hellre låna resten. Det kommer bli ett bra bokår, 2019!

Böcker att läsa | |
Upp