Tripprapporter av Tone Schunnesson

 
Precis som baksidetexten säger är det här en inblick i en ung kvinnas mentala tillstånd. Det handlar om hennes resor, både psykiskt och fysiskt, hennes män och hennes liv i stort. Det här är en omläsning för min del! 

Jag visste inte riktigt vad jag skulle tycka om den här boken första gången jag läste den. Den var väldigt vackert skriven men jag var ändå inte helt såld, av någon anledning. Jag kunde dock inte sätta fingret på vad som var ”felet”. 

Den var dock så bra nu att jag bara ville läsa den och läsa den igen. Minst sagt kompromisslös, för att inte säga rå. På ett väldigt bra sätt! Den här boken skildrar många känslor i livet som är svåra att formulera med ord. Tone Schunnesson skriver i allmänhet på sätt som få andra gör, med en nerv och en ärlighet som känns VÄLDIGT uppfriskande. Om man kan skriva hälften så bra som hon ska man skatta sig lycklig. 

Det är ett parti mot slutet som inte riktigt fastnar hos mig (inte just slutet, det är riktigt bra) men i övrigt är den här boken så bra. Jag förstår verkligen att den kan generera blandade känslor eftersom den är såpass rakt på sak och hanterar, för vad många är, känsliga ämnen. Men det är ju allt kul med böcker som är vattendelare. Lite som typ I Love Dick av Chris Kraus, som folk hatar eller älskar. 

Betyg: 4 av 5
Förlag: Norstedts 
Språk: Svenska
Sidor: 174
ISBN: 9789113079356
Bokrecension | |
Upp