Min mors självbiografi av Jamaica Kincaid


Min mors självbiografi handlar om Xuela Claudette Richardson, och hennes berättande om livet på den karibiska ön Dominica. Hennes mor dör i barnsäng och hennes far lämnar bort henne till sin tvätterska - redan från ung ålder blir hon utlämnad till sig själv. 

Under livets gång kontemplerar hon vem sin mor var och försöker pussla ihop en bild av den förlorade kvinnan. Hela boken är en skildring av en kvinnas liv. 

Det var så kul att läsa den här boken, då den var olik mycket annat jag läser. Den var lite speciell i formatet, det är i det närmaste textväggar utan någon form av styckeindelning bitvis, men jag upplever det som att man vande sig. 

Det här var inte en bok man kunde snabbläsa på något sätt. Eller, klart att det går, man man går miste om så mycket då. När jag läst ett tiotal sidor lite hastigt och kom på mig själv stannade jag upp och läste mer engagerat, och då var det som en helt annan bok. Jamaica Kincaids språk är så rikt, varje mening känns viktig och man vill inte missa något. Hon har ett språk man vill bo i. 

Boken behandlar relevanta teman, såsom hur kvinnors fri- och rättigheter inskränks för att ta ett exempel. Det som var så snyggt med boken var att dessa teman och orättvisor inte gjordes uppenbara, utan att man själv insåg dem när man läste om personers handlingar och vad de sa. Det är med andra ord en bok som lämnar mycket plats för tanke och reflektion. Vill läsa mer av Jamaica Kincaid! 

Betyg: 4 av 5
Förlag: Bokförlaget Tranan
Språk: Svenska
Översättare: Lena Fagerström
Sidor: 213
ISBN: 9789188253514
Bokrecension | |
Upp