Sista hösten i Legoland av Hanna Rut Carlsson


Stort tack till Anna Ivarsson och Norstedts ör recensionsexemplaret! 

Det är den sista hösten. Människorna i Köpenhamn har alltjämt slutat tänka på något annat än sig själva och de är inte medvetna om vad som håller på att hända. Tre orakel, däribland Amir, är på plats för att varna dem, men ingen verkar vilja lyssna. Vi får också följa fyra människor och hur de söker mening mitt i undergången. 

Sista hösten i Legoland är en debutroman om hybris och en kommande katastrof av en miljövetare. 

Det här var en bok som var uppdelad i fyra akter, där man fick följa många olika personer och orakel och dessa var väldigt olika varandra. Den var också upplagd så att det var mycket ”snackigt” talspråk, med engelska instick och uttryck, och vissa kapitel var skrivna som jag tänker att man skriver dramer. Det var helt enkelt en annorlunda läsupplevelse. 

Boken hade ett högt tempo och mycket dialog, den gick snabbt att läsa. Det var enkelt att hänga med men jag kände bitvis att det var så många karaktärer i boken att jag inte riktigt hann knyta an så mycket till någon av dem. Jag kände mer för handlingen i sig, det kändes genomarbetad och intressant att följa. 

Boken kändes på flera sätt modern, det gällde allt från hur karaktärerna pratade till vad de pratade om och jag vet faktiskt inte om jag tidigare läst en bok som försökt ligga så i framkant tidigare. Det tyckte jag gjorde läsningen lite spännande, när de var så mycket nutida fenomen som dök upp här och där i läsningen! 

Jag hade som sagt önskat mer karaktärsdjup, personporträtt som kändes mer trovärdiga, men på det hela taget var det här en bok som absolut var rolig att läsa! 

Betyg: 3,5 av 5
Förlag: Norstedts
Språk: Svenska
Sidor: 308
ISBN: 9789113097978
Bokrecension | |
Upp