Gift av Tove Ditlevsen


Gift är den tredje och avslutande delen i Tove Ditlevsens självbiografiska trilogi Barndom, Ungdom, Gift, som nu fått ett nysläpp hos Natur & Kultur. 

Gift cirkulerar kring tre kärleksobjekt i Tove Ditlevsens liv: männen, drogerna och skrivandet. Boken handlar om fyra äktenskap, men också om böckerna hon skriver, barnen hon får samt petidin, som till slut har henne helt i sitt våld. Det är berättelsen om en stor del av Tove Ditlevsens vuxna liv och anses av många vara hennes allra främsta verk. 

Jag vet inte vad annat jag kan säga än: wow. Den här boken var så fasligt skickligt skriven. Det var en sådan bok som man inte ville någonsin skulle ta slut, fastän den var tung. Tove Ditlevsen hakade inte upp sig på småsaker utan skrev utan sentimentalitet och med ett högt tempo som gjorde läsningen så bra. Inget onödigt fanns med. Jag var imponerad från det att jag hade läst en halv sida till dess att jag hade läst ut boken. 

Ifall man vill läsa en riktigt bra självbiografi så rekommenderas den här varmt. Det finns helt enkelt bara bra saker att säga om denna bok! Det var en av böckerna jag såg fram emot att läsa i år och jag blev inte besviken. Wow wow wow 

Betyg: 5 av 5
Förlag: Natur & Kultur
Språk: Svenska
Översättare: Ninni Holmqvist 
Sidor: 171
ISBN: 9789127154971
 
 
Bokrecension | |
Upp