Det slutna sällskapet av Elizabeth Klehfoth


Stort tack till Modernista för recensionsexemplaret! 

Charlie Calloway är en priviligerad tjej. 17 år gammal har hon ett liv andra bara skulle kunna drömma om. Hon går på den prestigefyllda skolan Knollwood som samlar New Englads unga elit. Där börjar hon i sinom tid uppvaktas av ”A-gruppen”, ett hemligt elitsällskap som är känt för att terrorisera fakulteten, administrationen och sina fiender. För att bli medlem i A-gruppen måste Charlie alltjämt delta i Spelet, diabolisk lek som kommer äventyra hennes vänskaper och rykte såväl som hennes plats som hennes plats på skolan. 

Allt medan detta händer tampas Charlie med familjens mörka historia, och hon plågas fortfarande av sin mammas försvinnande för tio år sedan. Snart börjar nuet och det förflutna smältas samman. 

Det här en YA-bok (young adult), och jag tror inte att alla i den publiken förstår referensen till Donna Tartt på bokens omslag även om jag kan instämma själv. Den här boken har många likheter med Den hemliga historien. 

Jag älskar böcker i internatmiljö så jag njöt varje sida. Extra lyckligt var det att boken dessutom var bra! För det var den verkligen. Den var välskriven och spännande, en sådan bok jag önskat många fler av i mina tonår. 

Vissa saker upplevde jag att Elizabeth Klehfoth missat, som att förklara lite bättre varför studenterna på skolan över huvud taget ville vara med i ett sällskap som A-gruppen. Det föreföll orimligt för mig. Vidare var bitarna om Charlie så mycket mer spännande än de andra bitarna att man nästan ville hoppa över det som inte handlade om Charlie. Men det var bara vissa mindre små saker som jag tänkte på, för på det stora hela var det här en riktigt bra bok som uppskattades från första till sista sida! 

Betyg: 4 av 5
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Översättare: Emö Malmberg
Sidor: 427
ISBN: 9789177819134
 
Bokrecension | |
Upp