Pachinko av Min Jin Lee

 
Stort tack till Polaris för recensionsexemplaret! 
 

1911 föds Sunja, en efterlängtad dotter till fattiga men stolta föräldrar. När hon i vuxen ålder blir gravid med en gift man hotas tillvaron att rasa samman. När en annan man, Isak, ber om hennes hand uppenbarar sig en lösning, hon kan påbörja ett nytt liv i Japan som hans hustru.

Enligt Min Jin Lee är Pachinko en bok om koreaner i Japan. Det är en bok om exil och identitet.

Det här är en storslagen bok, inget annat än ett familjeepos! Den utspelar sig nämligen under ungefär 80 år. Den är inte lättsmält och man måste ge den lite tid, eller ganska mycket. Jag gjorde tyvärr inte detta i början av boken vilket gjorde att jag hade lite svårt att komma in i den. Men oj så bra den blev sedan! 

Det är inget tjafs med Pachinko. Den är skrivet på ett rättframt och okonstlat sätt. Den hade mycket driv och mycket handling och blev därför aldrig tråkig. Karaktärerna skapas genom sina konversationer och handlingar snarare än genom beskrivningar och det gillade jag. Det här var en riktigt bra bok!

Betyg: 4 av 5
Förlag: Bokförlaget Polaris
Språk: Svenska
Översättare: Lars Ahlström
Sidor: 526
ISBN: 9789177950677

Bokrecension | |
Upp