Kärlekens Antarktis av Sara Stridsberg

 
Ena stunden fanns hon i världen men sedan valde någon att släcka hennes liv och sprida hennes kroppsdelar i landskapet. Men barnen Valle och Solveig finns kvar, liksom föräldrarna Raksha och Ivan som irrar genom Stockholm. 
 
Det som också finns kvar är dödsögonblicket, det slutar aldrig finnas. Kärlekens Antarktis är en berättelse om döden och förlusten, men framförallt om kärleken. 
 
Det som är så briljant med hur Sara Stridsberg skrivit denna roman är att kvinnan som faller offer för en mördare får ta sin berättelse och sitt dödsögonblick i sina egna händer och berätta om det, istället för att vara likdelar på ett bårhus. Den sätter henne i centrum, ger henne en röst. Magiskt! 
 
Boken är tung och mörk, jag fick stundom dra mig fram genom den för att den var så otäck men det var definitivt värt det. Ingen, ingen skriver som Sara Stridsberg. Det kanske blev lite mycket av det goda ibland, det var lång utläggning i boken utan att något egentligen hände. Visserligen fantastiskt skrivet, men jag hade inte tackat nej till lite mer driv. Men det är bara jag som är petig, för jag förstår samtidigt att det inte var poängen med den. 
 
Det här var en enastående bok, jag har läst Drömfakulteten och Darling River av Sara Stridsberg också och nu ser jag fram emot att läsa Happy Sally och Beckomberga. Så kul att ha en favoritförfattare! Ett varmt tips från min sida är att plocka upp någon av hennes böcker ifall ni inte har något att läsa, eller för den delen om ni har jättemycket att läsa för hon bör klättra överst i läslistan oavsett. Hon är SÅ bra. 
 
Betyg: 4 av 5
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Språk: Svenska
Sidor: 313
ISBN: 9789100177140
Bokrecension | |
Upp