Jag försvinner i mörkret av Michelle McNamara


Stort tack till Kult PR och Albert Bonniers Förlag för recensionsexemplaret! 

Golden State Killer har gjort sig skyldig till tolv mord och femtio våldtäkter. Under ett decennium levde hela Kalifornien i skräck för honom och på något sätt lyckades han alltid undkomma rättvisan. Michelle McNamara har alltid varit fascinerad av fallet och gjorde det till sin livsuppgift att hitta honom. 

Jag försvinner i mörkret är ömsom ett självbiografiskt porträtt, ömsom en laddad true crime-berättelse utan dess like. Den följer Michelle McNamara i hennes arbete för att hitta Golden State Killer (ett begrepp hon myntade), såväl som mördaren och våltäktsmannen i hans fotspår, och polisen och hur de har arbetat med fallet.

Jag var riktigt taggad på den här boken! Jag är en stor fantast av true crime och lyssnar på poddar, ser på dokumentärer och filmer om true crime. Boken hade nog tagit mig mer med storm ifall jag inte redan vetat så mycket om fallet (till exempel inte lyssnat på den låånga följetången om Golden State Killer i Seriemördarpodden). Men jag tror det är en häpnadsväckande läsning ifall man inte vet så mycket om fallet sedan tidigare, så, läs i sådana fall! 

Det som var kul med boken var att man fick läsa mer om polisarbetet bakom fallet istället för att bara höra om alla olika attacker. Dessutom var den skriven på ett sätt som gjorde att den knappt kändes som en ”faktabok”, det dök upp meningar som var otroligt målande och gjorde läsningen mycket färgsprakande och aldrig fyrkantig. Man kunde känna att Michelle McNamara lagt ner hjärta och själ i detta fall och denna bok.

Det var som sagt lite tråkigt att jag hade så mycket förkunskap om detta fall sidan tidigare och inte kunde få den där wow-känslan som jag var ute efter, men det var definitivt en välskriven och läsvärd bok som jag rekommenderar, särskilt till de som inte vet så mycket om fallet Golden State Killer. 

Betyg: 4 av 5
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Språk: Svenska
Översättare: Bengt Ohlsson
Sidor: 300
ISBN: 9789100178338
Bokrecension | |
Upp