Vinter av Ali Smith

 

Stort tack till Atlas för recensionsexemplaret!

Fyra personer träffas i en enorm villa i Cornwall för att fira jul tillsammans. Dessa personer består av aktivisten Iris, hennes syster och motsats Sophia och Sophias son Art. För att inte behöva berätta att hans flickvän lämnat honom, plockar han på en busstation upp en flicka som får agera hans fästmö under helgen.

Under helgen har de ingen förutom varandra vilket leder till många insikter och nya sätt att se på sig själva, vilket är både utmanande och viktigt. 

Vinter är en bok som är mysigt skriven, den lyckas verkligen fånga vinterns kyla men är samtidigt mysigt varm och härligt ironisk på många ställen. Jag uppskattade hur boken utspelar sig i karaktärernas konversationer med varandra. Det kan väl sägas att det var båda bokens starka och svaga sida. De briljanta konversationerna driver boken framåt, men det hade kanske inte skadat med ett par större händelser för att driva bokens handling framåt ytterligare.

Den här boken gjorde mig intresserad av Ali Smiths författarskap. Det finns en annan bok av henne i min bokhylla som jag blev riktigt sugen på att läsa nu. Boken är lite märklig stundvis, men på ett bra sätt! Det kändes som att allt i boken hade ett syfte och att det inte var en massa överflödig text, vilket alltid är positivt i böcker. Detta var med andra ord en stark bok och nu vill jag läsa föregångaren Höst och de två kommande delarna i årstidssviten också!

Betyg: 4 av 5
Förlag: Atlas
Språk: Svenska
Översättare: Amanda Svensson
Sidor: 310
ISBN: 9789173896696

Bokrecension | |
Upp