Nora eller Brinn Oslo brinn av Johanna Frid

Stort tack till Ellerströms Förlag för recensionsexemplaret!

Johanna är tillsammans med Emil vars exflickvän efter Nora. Johanna får av en slump reda på att Emil och Nora ska ses och detta får Johanna att bli väldigt illa till mods. Hon börjar då göra efterforskningar om Nora på sociala medier, framförallt Instagram, och kommer fram till att Nora är allt Johanna inte är: lyckad, vacker, norsk och offentligt älskad. Hon blir besatt av att följa Noras varje steg på sociala medier och låter sin svartsjuka och besatthet gå ut över Emil som sakta men säkert tröttnar på Johannas beteende. Johanna ligger vaken varje kväll och scrollar genom Instagramflöden.

Samtidigt säger Johannas kropp ifrån, hon har en frenetisk smärta i livmodern. Hon söker hjälp för sin endometrios.

Språket i den här boken är lite speciellt, den innehåller nämligen en blandning av språk. Det tar en liten stund att komma in i det men när man gör det är det mycket charmigt. I övrigt har boken ett enormt bra flyt, den är skriven på ett finstämt sätt och det känns opretentiöst vilket jag uppskattar. Det är allvar blandat med humor och sorg blandat med glädje. Kul!

Nora eller Brinn Oslo brinn har tagit aktuella ämnen och kommit med intressanta infallsvinklar. Det är fascinerande att läsa om hur Johannas besatthet artar sig och vad den gör med henne, och hur endometrios kan se ut i praktiken. Jag tycker att det känns bra att den faktiskt kom med något nytt vad gäller dessa områden istället för att bara trampa vatten. Det som var mindre bra med den här boken var att den var så kort, det kändes som att den inte avslutades ordentligt! I övrigt var den toppen, jag har sällan stört mig så mycket på och känt så mycket med en karaktär som Johanna. Och språket var fantastiskt!

Betyg: 4 av 5
Förlag: Ellerströms Förlag
Sidor: 187