De polyglotta älskarna av Lina Wolff

 

De polyglotta älskarna är en bok som utspelar sig tre akter och som följer tre olika personer och dess liv. Vi får följa Ellinor som kommer från Skåne och som söker kärleken, författaren Max och hans resa till Italien och slutligen den italienska kvinnan Lucrezia som bevittnar hur sin mormor går under. 

De här karaktärerna tycks inte ha så mycket med varandra och göra men de kommer alla att handskas med ett manuskript vid namn ”De polyglotta älskarna” och på så sätt knyts deras liv ihop. 

Denna Augustprisvinnare är inte lättsmält. Det är mycket symbolik och det är ingen idé att snabbläsa sig igenom den. Saken är den att jag förstår vad som fick den att vinna, den känns som att jag förstått den underliggande andemeningen och själva värdet i den, men jag köper det inte riktigt själv. Jag tycker den är lite för svår och rörig.

Med det inte sagt att det är en dålig bok. Lina Wolff vet verkligen hur man bygger upp stämningar med sitt språk, det kändes flera gånger som att jag var i en annan värld. Det är bara riktigt skickligt författare som lyckas åstadkomma den känslan. Vidare är de tre karaktärerna utarbetade och komplexa, de är intressanta att följa och även om man kanske får någon favorit är det ingen del av boken som känns onödig eller långtråkig. Det finns ett bra flyt och tempo genom hela boken. Så jag ser poängen med allt och tycker den är bra, den är bara liite för svår för min smak. Men definitivt läsvärd!

Betyg: 3 av 5
Förlag: Bonnier Pocket
Sidor: 291
Språk: Svenska
ISBN: 9789174296242

Bokrecension | |
Upp