Bränn alla mina brev av Alex Schulman

 
 
Stort tack till Bookmark Förlag för recensionsexemplaret!
 

Det här är en berättelse som skiftar mellan tre olika tidspespektiv. 1989 är Alex som pojke på besök hos sina morföräldrar. Där tycks tiden ha stått stilla men det är något som inte står rätt till. 

Året är 2018 och Alex kommer en hemlig kärlekshistoria mellan sin mormor och en annan man på spåren. Med ett fullständigt arkiv av brev och böcker kan han utforska vad som hände år 1932. Vi får följa berättelsen parallellt 1932 och se vad som utspelade sig, vad som är grunden till släktens mörker. 

Karin Stolpe och Sven Stolpe är gifta, men Karin faller för en annan man. När de skiljs åt bibehåller de kontakt via brev - brev som man får ta del av i boken. När Sven, som är en barsk och kontrollerande person, börjar ana att något inte står rätt till, kan konsekvenserna bli makabra.

Vilken berättelse detta är! Det var längesedan jag sträckläste en bok som jag sträckläste denna. Detta är fullständigt trollbindande roman med fascinerande karaktärer (tänker särskilt på Karin som jag önskat få veta mer om!) som känns levande för läsaren. Det är detaljrikt och allt knyts ihop på ett skickligt sätt.

Språket är finstämt och skiftar något beroende på vilken person och tid man följer, vilket är otroligt snyggt. De autentiska brevutdragen och dagboksinläggen bidrog verkligen till bokens stämning, längtande kärlek varvat med ångest och förtvivlan. Jag har inte läst något av Alex Schulman tidigare men jag är mycket imponerad och sugen på att läsa mer nu. Den här boken borde alla läsa! Rekommenderas starkt. 

Betyg: 4,5 av 5
Förlag: Bookmark Förlag
Sidor: 275
Språk: Svenska
ISBN: 
9789188745149

Bokrecension | |
Upp